سوالات مطالعات پایه  هفتم درس 23

درس 23                                                   

 

1-آیا در ایران باستان به تعلیمات مذهبی اهمیت می دادند؟

در ایران باستان، تعلیمات مذهبی نقش و تأثیر زیادی در زندگی فردی واجتماعی داشت

 

2- اقوام آریایی چه چیزهایی را مقدس می شمرند؟

برخی از عناصر خلقت مانند آب، آتش، خاک و باد را مقدس می شمردند وبرای آنها خدایانی قائل بودند.

 

3- زرتشت که بود  و مردم را به چه چیزی دعوت می کرد؟

زرتشت، پیامبر ایران باستان که قبل از سلسلهٔ مادها می زیست، در اندیشهٔاصلاح عقاید ایرانیان برآمد.

او مردم را به پرستش اهورامزدا، خدای بزرگ و یکتا دعوت کرد.

 

4- آیین زرتشت چگونه آیینی بود؟

در آیین زرتشت، اهورا مزدا، منشأ تمام خیر و خوبی ها بود و همواره بااهریمن که سرچشمهٔ شر و بدی ها

 به شمارمی رفت، در حال مبارزه بود. زرتشت به پیروان خود سفارش می کرد که به منظور یاری اهورامزدا، پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک راسرمشق زندگی خود قرار دهند

 

5- تعالیم زرتشت در کدام کتاب توسط پیروانش گردآوری شد؟    اوستا

 

6- آتش در میان ایرانیان باستان به ویژه ساسانیان چه جایگاهی داشت؟

ایرانیان باستان، آتش را مقدس می شمردند. در دورهٔ ساسانیان آتشکده های زیادی در گوشه و کنار ایران ساخته شدند که آثار بعضی از آنها تا بهامروز باقی مانده است.

 

7- در دوره ساسانیان دین رسمی کشور چه بود و علاوه بر آن پیروان کدام دین ها در ایران زندگی می کردند؟

در دورهٔ ساسانیان، اغلب مردم دین زرتشتی داشتند و حکومت از آن دینپشتیبانی می کرد و دین رسمی کشور اعلام شد. در این دوره، موبدانزرتشتی با رواج و گسترش دین های دیگر در ایران مخالفت و نسبت به پیروانسایر ادیان سخت گیری می کردند.  پیروان دینهای مسیحی، یهودی، بوداییو مانوی  نیز در ایران زندگی می کردند.

 

 8- غذای مردم ایران باستان چه بود؟

غذای اصلی مردم، غلات مخصوصاً گندم و جو بود که آنها را آرد می کردند و باآن، نان و انواع شیرینی ها را می پختند. علاوه بر نان، از انواع گوشت حیواناتاهلی، گوشت پرندگان شکاری، تخم پرندگان، شیر  بز و میوه ها و سبزیجاتو شربت ها برای تغذیه استفاده می شد.

 

9- ایرانیان باستان برای آرد کردن غلات از چه چیزی استفاده می کردند؟

آسیا بهای آبی را ابداع کرده بودند.

 

10- روغن زیتون و ادویه از چه مناطقی وارد ایران شد؟

روغن زیتون از یونان و ادویه از هندوستان

 

11- آداب غذا خوردن در ایران باستان چگونه بود؟

مردم ایران باستان، با آداب خاصی سر سفره می نشستند.آنها سخن گفتنبه هنگام غذا خوردن را گناه می دانستند. شستن دست ها قبل و بعد از غذاخوردن و خواندن دعای نان در ابتدا و پایان غذا از نکاتی بود که آنها بر سرسفره رعایت می کردند

 

12- ایرانیان باستان بیشتر از چه ظروفی  استفاده می کردند .؟

ظروف فلزی

 

13- ما چگونه از نوع پوشاک و ابزارها وتولیدات مردمان ایران باستان مطلع شده ایم؟

بیشتر آنچه که ما از پوشاک مردم آن دوره می دانیم مربوط به مجسمه ها  ونقاشی ها یا تصاویری به جا مانده از آن دوره است که بر روی سنگ ها، ظروف یا سکه ها نقش بسته اند. باستا ن شناسان نمونه هایی از وسایل وابزار تولید پوشاک مربوط به ایران باستان را نیز کشف کرده اند.

 

14- مردان وزنان ایران باستان نسبت به پوشش بدن چه اعتقادی داشتند؟

مردان و زنان ایرا ن باستان در مقایسه با مردم سایر تمدن های هم عصرخود، اعتقاد به پوشش کامل بدن داشتند و برهنگی و بی بند و باری را نشانهٔاهریمن می دانستند.

 

 

15- پوشش مردان وزنان دوره ایران باستان چگونه بود؟

ایرانیان، نخستین کسانی بودند که شلوار را طراحی کردند و پوشیدند. شلوارو بالاپوش های آستین دار و کلاه نمدی پوشاک اصلی مردان بود. زنان نیز ازشلوار، پیراهن های بلند و روسری استفاده  می کردند

 

16- لباس های ایرانی مورد توجه کدام کشور ها بود؟

مورد توجه بزرگان و درباریان روم و یونان بود و اغلب سعی می کردند از طرحلبا سهای ایرانی تقلید کنند.

 

17- ایرانیان از گذشته به کدام ورزش ها علاقه داشتند؟

به ورزش های رزمی و پهلوانی چون کشتی علاقمند بوده اند و پهلوان وپهلوانی در تاریخ کهن ما ریشه دارد.  سوارکاری و تیراندازی و شکار از ورزشهای مورد علاقه مردم آن دوره بوده و پرتاب سنگ یا فَلاخَن   و نیزه و زوبین  نیز رواج داشته است.

 

18- در شاهنامه فردوسی از دلاوری چه کسانی نام برده شده است؟

    رستم، سهراب، سیاوش، گُردآفرید (گُردآفرین) و … در ایران باستان سخنگفته است.

 

19- به گفته هرودوت ، ایرانیان در گذشته چه چیزهایی به فرزندان خود آموزش می دادند؟

هِرودوت نوشته است:   ایرانیان به فرزندان خود سه چیز را می آموختند1- سوارکاری2- تیروکمان 3- راستگویی.

 

20- کدام ورزش توسط ایرانیان باستان ابداع شده و امروزه هم از ورزش های جهانی محسوب می شود؟

  چوگا ن بازی   در شاهنامهٔ فردوسی به چوگان بازی اشاره شده است. درزمان هخامنشیان و ساسانیان این ورزش انجام می شده است. در اینورزش، اسب سواران از یک چوب دست به نام چوگان و یک گوی استفاده میکردند.

 

21- در عهد باستان  جشن چه معنا ومفهومی داشت؟

در عهد باستان مردم ایران در طی سال، ده ها جشن برپا می کردند و شادزیستن را یک موهبت الهی می دانستند. واژهٔ جشن از یَشُن و یَسْنهاوستایی گرفته شده که به معنای پرستیدن و نیایش است و از اینجا میتوان پی برد که بیشتر

جشنهای آن دوره اهمیت دینی داشته و با نیایش به درگاه خداوند همراه بودهاست.

 

22- در ایران باستان جشنها در چه مواقعی از سال برپا میشد و مهمترین جشنها را نام ببرید.

جشن ها همچنین ارتباط زیادی با تغییر فصلها و شروع و پایان کار کشاورزیداشتند.

مهم ترین جشنها =  جشن نوروز،   جشن سده    و جشن مهرگان  

 

23- باشکوه ترین جشن ایرانیان باستان چه جشنی بود و در چه زمانی برگزار می شد؟

 جشن نوروز  - آغاز فصل بهار

 

24- نوروز برای مردم ایران باستان چه پیامی داشت؟

پیام آور نوشدن سال و رویش طبیعت و شروع فعّالیّت های کشاورزی بود

 

25- پیدایش جشن نوروز به چه زمانی بازمی گردد ؟

 زمان پیدایش نوروز به درستی معلوم نیست، در شاهنامهٔ فردوسی، اینجشن را به تاج گذاری جمشید پادشاه اسطوره ای ایران نسبت می دهند.این جشن در زمان هخامنشیان در تخت جمشید برگزار می شده و پس از آن،سلسله های دیگر نیز نوروز را گرامی  داشته اند .  در هر یک از روزهای عیدنوروز، طبقه ای از مردم به دیدار شاهان می آمدند.

در عهد باستان، خانواده های ایرانی بر سر سفرهٔ نوروزی به درگاه آفرینندهٔهستی دعا می کردند، به یکدیگر هدیه می دادند و شادباش می گفتند.

 

26- امروزه ایرانیان نوروز را چگونه جشن می گیرند؟

امروزه نیز مردم کشور ما نوروز را جشن می گیرند، کتاب قرآن را بر سر سفرههفت سین می گذارند و در هنگام تحویل سال دعا می خوانند.خانه تکانی،پختن سمنو، چیدن سفره هفت سین، به دیدار بزر گترهای فامیل رفتن وعیدی دادن از آیین های زیبای نوروز است.

 

27- سازمان ملل متحد در چه سالی روز اول فروردین (21 مارسمیلادی) را روز جهانی نوروز اعلام کرد و به رسمیت شناخت؟

در سال 1388 ،

سوالات  مطالعات پایه هفتم درس 24

1-  از چه زمانی زبان فارسی زبان گفتاری و نوشتاری مردم ایرانبوده است؟

از هنگام استقرار اقوام آریایی در سرزمین ایران

 

2-زبان مردم ایران در دوره های هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان و دوره اسلامی چه بود؟

در دورهٔ هخامنشیان، پارسی باستان

در عصر اشکانیان و ساسانیان، پارسی میانه » یا «پهلوی

 در دورهٔ اسلامی  ، فارسی دری

 

3- زبان امروز مردم ایران چیست؟

زبان رسمی امروز ما نیز فارسی دری است که با دو زبان قبلی شباهتهایی دارد.

 

4- موضوع اصل 15 قانون اساسی کشور چیست؟

اصل 15 قانون اساسی می گوید:

زبان و خطّ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات ومتون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنهادر مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.

 

5- ایرانیان باستان از چه خطی استفاده می کردند و آن را از چه کسانی آموخته  بودند؟

در زمان هخامنشیان، ایرانیان « خطّ میخی  » را از اقوام بین النهرین اقتباسکردند و تغییرات زیادی در آن به وجود آوردند. کتیبه های به جا مانده از دورهٔهخامنشیان در بیستون و تخت جمشید به زبان پارسی باستان و با خطّمیخی نوشته شده است. در دوره های اشکانیان و ساسانیان، خط  پهلویرایج بود. این خط از خط آرامی اقتباس شده بود.

 

6- چه چیزی نشان دهنده آشنایی ایرانیان باستان با علومی چون ریاضی ، هندسه وزمین شناسی می باشد؟

ساختن بناهای عظیم و محکم، سدها، پلها، ابزارها و وسایل مختلف زندگیکه به دست ایرانیان ابداع شده

 

7- ایرانیان باستان تا چه اندازه با علم نجوم آشنا بودند و با استفاده از این علم چه چیزی را بوجود آوردند؟

ایرانیان باستان در علم نجوم پیشرفت کرده و با سنجش و تعیین زمان بهخوبی آشنا بودند و چون برای فعّالیّت های کشاورزی که در فصول خاصی ازسال انجام می گرفت به تقویم نیاز داشتند، تقویم خورشیدی )شمسی( رابه وجود آوردند و سال را به 12 ماه 30  روزه تقسیم کردند. این تقویم از کم نظیرترین تقویم های دنیا است.

 

8- در کتاب اوستا از چند نوع پزشک نام برده شده است؟

از سه نوع پزشک جراح، پزشک معمولی و پزشک دعا که با دعای مقدسباطن افراد را درمان می کند

 

9- مدرسه و بیمارستان جندی شاپور به دست چه کسی تأسیس شد و چگونه مکانی بود؟

در دورهٔ ساسانیان، شاپور ساسانی در شهر جند ی شاپور ) خوزستان کنونی( مدرسه و بیمارستانی تأسیس نمود که قدیمی ترین مدرسهٔ پزشکی جهانبه شمار می رود. او از دانشمندان و استادان برجستهٔ دیگر کشورهای آن روزنیز برای تدریس در این دانشگاه دعوت می کرد. در این مدرسهٔ بزرگ علاوه برپزشکی، نجوم، ریاضیات، موسیقی، شیمی )کیمیاگری( و... تدریس میشد.

 

10- صنعتگران و هنرمندان دوره ایران باستان در چه زمینه هایی فعالیت می کردند/

سفالگری، پارچه بافی، قالی بافی، فلزکاری، چرم سازی، زرگری، کاشی کاری، سنگ بُری، حجاری، قلم زنی،

 منبّت کاری، موسیقی، نقاشی و...

 

11- در کدام بناها ، پیشرفت ایرانیان در معماری را نشان می دهد؟

تخت جمشید،هگمتانه، پاسارگاد، تخت سلیمان، طاق بستان و طاق کسری

نمونه سوال مطالعات پایه هفتم خرداد

 

1-درست ترین گزینه را علامت بزنید:     (3/5)

الف) کدام یک از کشورهای زیر بارشدمنفی جمعیت روبه رو هستند؟

1-فرانسه – چین           2- دانمارک – سوئیس             3- آلمان – روسیه               4- ایران – امریکا

ب) گردشگری نقش مهمی در افزایش ........ مردم یک منطقه دارد.

1- تولید              2- آسایش                                3- درآمد                4- سلامت

ج) آرامگاه کدام یک از شصیت های زیر درصحن های امام رضا(ع) قراردارد؟

1- ملاصدرا                       2- شیخ بهایی             3- علّامه ی جعفری               4- موارد 2 و3

د) کدام یک از گزینه های زیر جزء میراث غیرمادی است؟

1- اعتقادات           2- فرش ها وکتاب ها                    3-کتیبه ها                            4- مساجد

ه ) آخرین حکومت ایران باستان کدام است؟

1-ماد ها       2- هخامنشیان                  3- ساسانیان                                4- اشکانیان

و) کدام یک از شهر های زیر پایتخت هخامنشیان بود؟

1- شوش                      2- بابل                    3- همدان                            4- همه ی موارد

ز) اشکانیان ازچه نظر درتاریخ جهان مشهورند

1- جنگاوری            2- معماری                3- پیشرفت های علمی                  4- اداره ی کشور

 

2-گزینه ی صحیح را با((ص)) وگزینه غلط رابا ((غ)) مشخص کنید. ( 2 )

الف) اگر شاه ازمسیر قانون وعدالت خارج می شد، بزرگان وموبدان می توانستند اورا برکنارکنند.( .........)

ب)  ماد ها نخستین امپراتوری جهان را تشکیل دادند. (.......... )

ج)  چغازنبیل مهم ترین اثر به جای مانده از تمدن جیرفت کهن است.(............. )

د)  جلگه خوزستان به دلیل باران کافی وآب وهوای معتدل ، پرجمعیت است. (........... )

 

3-جمله ها وعبارت های زیر را کامل کنید. (  2/5 )

الف) یکی از منابع مهم تأمین آب روستائیان وشهرنشینان، ........................ هستند.

 ب) یکی از وسایل مهم درگردشگری، ....................... است.                  

ج ) درتابستان ها جمعیت زیادی از مردم کشورما به ................................ سفر می کنند.

د  ) مورخان در کارخود از دانشِ ............................ استفاده می کنند.

ه  ) بعداز مرگ اسکندرقلمرو او بین سردارانش تقسیم شد وایران به دست .................... افتاد

 

4-گزینه های مربوط به هم وصل کنید.( درسمت چپ یک گزینه اضافی است)  (  2 )

      موسس سلسله ی ساسانیانO                   O داریوش بزرگ

     فردی خوش رفتار وعدالتخواه بودO                   O اردشیر

    شکست والریانوس امپراتور روم O                     Oکوروش

      آخرین پادشاه مادها را شکست دادO             Oشاپور اول

                                                                 Oدیا اکو

 

 

5-آریایی ها شامل چندگروه می شدند وهریک درچه قسمتی از ایران ساکن شدند؟  (  1/5 )

6-سه مورد از ویژگی های حکومت های ایران باستان را بیان کنید.(  1/5 )

7-مهم ترین ویژگی های تمدن را نام ببرید( سه مورد)(  1/5 )

8-موزه ها چه اهمیت هایی دارند؟( دو مورد) (  1 )

9-منظوراز علم تاریخ یعنی چه؟(  1 )

10=-مساجد تاریخی کشورمان ازچه نظرهایی دارای اهمیت هستند؟(  1 )

11-گردشگری درگذشته وحال را باهم مقایسه کنید(  1/5 )

باتوجه به کتاب درسی خود، متن زیر را در دو جمله ادامه دهید:(  1 )

خاک طیّ زمان طولانی وبا توجه به عواملی مانند: ...............................................................................

...............................................................................

 

نمونه سوالات نوبت دوم مطالعات اجتماعي پايه هفتم

گزينه صحيح را مشخص كنيد(هر مورد 5/. نمره)

1- پس از درك احساس فرد حادثه ديده به كمك آن فرد بشتابيم ...........مي گويند.

الف )همدردي ب )انسان دوستي ج) حقوق افراد د) شكر گذاري

2- یکی از چيز هايي كه حیات زيستگاه ها را تهدید مي كند...........است.

الف )زباله   ب )صيد بي رويه   ج) شكار كردن د) فعاليت كشاورزي

3- مهم ترين قطب زيارتي كشور كدام شهر است؟

الف) قم ب)  شهرري ج)  شيراز د) مشهد

4- اختلافات طبقاتي در دوره..........به اوج رسيد.

الف)هخامنشيان ب) پارتيان  ج) ساسانيان د) سلوكيان

جاهاي خالي را با كلمات مناسب كامل كنيد.(هر مورد 5/.نمره)

1- يكي از مسؤليت هاي مهم من..........................از خودم است.

2- توزيع در لغت به معني...........................است.

3- در كشور ما............................... مسؤليت سرشماري جمعيت را برعهده دارد.

.-4.....................نقش مهمي در افزايش درآمد مردم يك منطقه دارد.

جملات صحيح را با ص و جملات غلط را با غ مشخص كنيد.(هرمورد5/. نمره)

الف) همه افراد در برابر قانون مساوي اند   (  )

ب) با استفاده از مقياس خطي مي توانيم فاصله غير واقعي مكان هارا روي زمين مقايسه كنيم.(  )

ج) خرا به هاي چغازنبيل مهم ترين اثر به جاي مانده از تمدن ايلام است   (  )

د) پس از مرگ اسكندر ايران به دست سلوكوس يكي از سرداران او افتاد   (    )

به پرسش هاي زير پاسخ كوتاه دهيد.

1- تراكم جمعيت را توضيح دهيد.(1 نمره)

2- حوضه آبريز خليج فارس و درياي عمان شامل كدام مناطق مي شود؟(1 نمره)

3- طبيعت گردي را توضيح دهيد. (1 نمره)

4- چرا حكومت هخامنشي به عنوان نخستين امپراتوري جهان ياد مي شود؟(1 نمره)

5- اقدامات شاپوراول ساساني را بنويسيد. (1 نمره)

6- ازدواج در ايران باستان را توضيح دهيد. (1 نمره)

7- دلايل رونق تجارت در ايران باستان را بنويسيد. (1 نمره)

8- يكي از بزرگترين جشن هاي ايران باستان را نام برده و بنويسيد در آغاز كدام فصل برگزار شده است(1 نمره)

9- پيامبر ايران باستان كه بود؟ او مردم را به پرستش چه چيزي دعوت مي كرد؟(1 نمره)

10- چرا در زندگي و روابط اجتماعي در بين مردم بين النهرين شرايط بدي حاكم بود؟(1/5 نمره)

11- كتاب اوستا از سه نوع پزشك ياد كرده است؛آن هارا بنويسيد. (1/5 نمره)